Diabetes and Me

Genap 2 bulan dah start makan pil.

Untuk pengetahuan you all, umie baru jer tahu dan dapat tahu yang umie ada diabetes tahap 2.
Kalau dapat tahu awal maybe dapat di reverse tapi belum terlambat kalau nak buat dari sekarang. 





Terima kasih Allah sebab masih diberi peluang untuk berusaha ubah life style untuk jadi lebih sihat. 
Umie terima dengan redha dengan semua ujian ini.

Walaupun diabetes ni ramai yang menghidapanya tetapi bagi seorang pesakit diabetes seperti umie penyakit ni bukan penyakit biasa-biasa. Segala nikmat yang ada pada diri ni telah ditarik tp syukur sebab begitulah Allah nak uji hambanya ini.

Segala-galanya berubah.

Umie suka makan tapi semua bercatu dan kena kawal. Lately bila nampak orang makan benda manis memang terbelik mata gak sebab tau dah betapa manisnya yang dimakan tu. Craving air manis dah tak ada sekarang ni. Walaupun ada yang suggest untuk ambik stevia untuk nak letak dalam air teh atau kopi atau air bewarna yang seangkatan dengannya pun umie tak nak ambik stevia.

Bila dah lama tak minum manis, air mineral atau air kosong pun dah rasa manis. Begitu sensitifnya lidah sekarang ni. 

Sekarang ni appointment ke klinik masih diteruskan. Kadang sebulan 2 kali ke klinik untuk appointment lain-lain doktor disebabkan umie masih baru jadi semua nak kena check. Dari darah nak kena ambik, saraf nak kena check, mata pun nak kena check then nak jumpa dietitian. Buku appointment pun dah berderet tarikh nak jumpa doktor.

Sedih tu memang sedih tapi kena hadap dan redha. Pesanan untuk semua, jaga pemakanan dan lifestyle. Bukan semua yang viral untuk dicuba dan makan itu bagus, Yang penting balancekan cara hidup. Buat senaman dan amalkan minum air kosong.

Hidup perlu diteruskan.





Post a Comment

meh la kongsi pendapat korang kat sini...

Previous Post Next Post