Menu

Image and video hosting by TinyPic Image and video hosting by TinyPic Image and video hosting by TinyPic

Sunday, August 02, 2009

Spagetti

Bismillah....


hari ni umie rajin la pulak bangun pagi nak watkan sarapan iaitu spagetti...bahan-bahanya semua dah ada tp belum ada kerajinan nak buat..so hari ni umie nak kongsikan resepi spagetti umie pulak ye..bahan-bahannya:

mula-mula sekali..rebus la spagetti ni hingga lembut@masak..lepas tu toskannya dan gaulkan dengan sedikit minyak zaitun..kalu xda minyak zaitun..guna minyak masak pun ok gak..ni utk mengelakkan spagetti ni melekat...

Kemudian...bahan-bahan untuk wat topping nyer keno la ado...umie just guna bawang putih dan bawang besar je...tumis la bahan tadi sampai kekuningan..


Lepas ti masukkan cendawan butang dan sosej ni..cendawan ni memang dah siap potong tau..umie beli cendawan ni jenama REX..carila kat mana-mana..mesti jumpe punye...

Kemudian..masukkan pula daging ayam yang telah siap dikisar ni dalam kuali tu tadi.....umie beli jenama Ramly ye...umie xsuka daging lembu sb baunyer tu yang xboleh nak tahan...hahahhaha. gaul lah semua bahan ni hingga sebati..

untuk wat topping ni umie gunakan pati tomato jenama Kimball..apa-apa pun boleh la..ada gak sos@ topping yang dah siap pun ada gak..terpulang la pada diri masing-masing..kalu nak rajin..gunala tomato puri ni...disebabkan tomato ni ada sedikit masam sb tomato la katakan..hehhee..umie tambahkan la sos cili sb spagetti ni org jarang wat pedas tau..makan kat mana-mana pun xda pedas..umie tambahkan sos cili ni sb nak balancekan rasa masam pati tomato ni...dan jangan lupa..bahan perasa seperti garam, ajinomoto dan kepada sesiapa yang x makan ajinomoto tu yang mcm umie ni..umie tambahkan sedikit gula...


Sekiranya topping tu dah siap..boleh la kita sedia kan spagetti kita tu...


cheese ni jangan lupa tau...umie guna mozzarella cheese..

dan sekarang...spagetti tu pun dah siap dan dihidangkan....




p/s: dulu kalu umie teringin sgt nak makan spagetti..umie ajak la tunang dan sekarang ni mr. hubby umie g makan kat secret recipe alamanda..sekarang tidak lagi...dah boleh wat sendiri dah...hehehhe





Image Hosted by ImageShack.us

No comments:

Post a Comment

meh la kongsi pendapat korang kat sini...